torsdag 18 oktober 2012

Dansa salsa på ekvatorn

Hola, det är dags för ännu en liten update från Ecuador.

Igår var det Portoviejos oktoberfest vilket inte liknar den tyska motsvarigheten särskilt mycket alls. På morgonen kl 08.00 var det parad i stadskärnan men jag sov omedvetet bort chansen att se den. Jag och värdpappan gav det ändå ett försök att åka in och se om det var något kvar runt 11-tiden men då var allt över. Vi spenderade tiden istället med att äta lunch och sen spela biljard på en biljardbar i staden. Det var faktiskt riktigt kul, har aldrig lirat mycket biljard innan men efter igår har jag långtgående planer på att påbörja en lobbyingkampanj hemma i Sverige för att köpa hem ett bord haha.

På kvällen runt 20-tiden satte vi oss i bilen för att åka in till Portoviejo ytterligare en gång eftersom det oerhört populära salsabandet Spanish Harlem Orquesta som skulle spela mitt på huvudgatan runt 22-snåret. Självklart blev det en del stopp på vägen mot spelningen där vi plockade upp en rad olika familjemedlemmar som kusiner, morbror och farfar. Tillslut när bilen var så proppad att man knappt kunde röra sig fortsatte vi mot konserten.

Det var relativt enkelt att få bra platser även om vi var en timme sena när vi anlände. Musiken var jättebra och de spelade ett gäng salsalåtar som jag faktiskt hade hört tidigare så jag uppskattade det mycket. Vi dansade konstant där på gatan och det var kul att se folk från alla åldrar dansa på gatan. När klockan var 01:30 och de hade blandat spelning och tal i 3,5 timmar började jag bli lite trött och tyckte inte det var hela världen när dem gick av scenen och det var slut. Förvåningen slog mig snabbt när det då visade sig att det bandet vi hade lyssnat på bara varit förbandet och nu skulle riktiga Spanish Harlem Orquesta upp. Dem var dock riktigt duktiga och vi dansade länge och väl till salsamusiken. En riktigt trevlig dag helt enkelt.

Vill ni lyssna på Spanish Harlem Orquesta och höra lite bra salsamusik finns dem under engelsk stavning på Spotify här: Spanish Harlem Orchestra

Ska sänka sista svarta 8:an.
Diverse värdfamiljemedlemmar + kompisar stående framför en av planscherna till Spanish Harlem Orquesta.

Jag och några kompisar + värdsläktingar.
Träffade även min bästa kompis från skolan när vi tillslut var påväg hem.

1 kommentar:

  1. Hej Carl Johan! Vi tycker det är väldigt roligt att följa ditt äventyr på andra sidan jordklotet! Din rundvandring i huset var en omskakande upplevelse och din Charlestoninsats var imponerande! Spännande och tankeväckande att läsa funderingar kring rasism och nationalism. Vi sitter här med dina kära föräldrar och tittar ut över höstrusket och längtar till Ecuadors soliga stränder. Kramar från Arja och Lars

    SvaraRadera