fredag 5 oktober 2012

Boliviansk krigsdans framför tusentals människor

I torsdags var jag med i mitt livs andra danstävling. Denna tävlingen hade jag alltid tänkt på som mindre viktig eftersom den bara skulle innefatta alla klasser i sista årskursen i min skola. Inte hade jag då tänkt på att det går cirka 4000 elever på skolan och med anhöriga inräknade skulle det bli runt 5000 människor som skulle se dansen. När detta uppenbarades för mig dan före dopparedagen blev jag riktigt nervös eftersom vår klass var horribelt dålig. Vi var inte samspelta, visste knappt våra steg och flera, inklusive jag, hade inte fått våra kläder. På onsdagskvällen satt jag hemma och tänkte på hur hemskt skulle bli att dansa framför alla utan att kunna någonting alls.

När vi anlände klockan 7 på morgonen till stadion där vi skulle dansa förstod jag verkligen hur mycket folk som går på skolan. Skolan är nämligen uppdelad i morgonklasser för de äldsta eleverna, eftermiddagsklasser för de yngsta och blandklasser på kvällen men nu var alla samlade i en arena. Min klass samlades för sig och dansläraren hade äntligen med sig kläderna som vi kunde trä på oss. Alla klasser representerade olika länder och eftersom vi representerade Bolivia dansade vi en indianinspirerad dans med indiankläder. Dock var det bara klassens tjejer som hade på sig riktiga kläder, vi som skulle vara män i dansen (jag och två tjejer) hade på oss en vit basdel och färgglada tygstycken löst påsatt.

Trots den knappa förberedelsen lyckades vi ändå genomföra dansen med genom att kasta blickar på varandra medan dansandes för att synkronisera uppträdandet någorlunda. Vi vann inte dansen men det blev en riktigt rolig skoldag som avslutades med allt nästan alla 5000 människor stod upp och dansade tillsammans i arenan. Jag och den andra utbyttesstudenten Patrik blev även fotade av en av Ecuadors större dagstidningar som ska ha med oss i dagens nummer. Mina värdföräldrar skulle köpa med sig tidningen hem vilket gör att jag kan lägga upp artikeln i bloggen inom en snar framtid. Tyvärr har jag ingen video från dansen men jag bjuder på några foton.

Chao!
5000 människor såg dansen. På bilden dansar dem som representerar Brasilien.
Jag som en boliviansk dansande krigare tillsammans med några klasskompisar.
En färgglad outfit. Vi dansade med dessa "pinnar" eller vad man kallar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar