torsdag 4 oktober 2012

50 dagar in

Mitt äventyr här i Ecuador har nu varat 50 dagar. Det känns väldigt konstigt då det på ett sätt känns som att det var igår jag satt nervös på planet mot Quito men samtidigt känns det som om jag har varit här i en evighet. Hur som helst tänkte jag sammanfatta denna tid med lite enkla, konkreta frågor & svar om mitt liv på ekvatorn. Nu kör vi.

Vad har varit det roligaste som hänt?

Även om jag blir en lysande sol varje gång jag åker till stranden och tennisen har oerhört rolig så måste jag ändå svara dansen. Genom den får jag tillfälle att lära känna många i min skola och det är kul att göra något som jag aldrig har gjort innan.
Vad har varit den största överraskningen?
Hur oerhört rena alla människor är här. Även om det självklart även är viktigt att vara ren i Sverige så är svenskar inte i närheten av lika renlighetsperfektionistiska som dem är här. I Sverige har jag totalt i mitt liv kanske tvättat mina skor totalt två gånger men här tvättar/putsar jag dem minst en gång i veckan. Normalt duschar jag här tre gånger per dag, ibland mer. Då är det tur att man även har en perfektionistisk tvätterska som kommer och tvättar åt en flera gången i veckan.
Vilken har varit den godaste maträtten?
Provinsen jag bor i, Manabí, är känd för att ha Ecuadors godaste mat och den underbara rätten "Ceviche" bekräftar det. Ceviche är antingen fisk, räkor, musslor eller en kombination av dem marinerat i citronjuice som sedan tillagas tillsammans med lök och mycket kryddor och serveras kallt. Till det äter man chifle de plátano och en del tillsätter även ketchup eller senap.
Ceviche de camaron - Räkceviche åt vi i söndags. Det är betydligt godare än det ser ut.
Vad har varit det största irritationsmomentet?
Min iPhone började plötsligt visa myrornas krig igår och även om jag bara har använt den som en ipod är jag riktigt irriterad över att den är sönder. Nu kan jag inte längre enkelt lyssna på Spotify vilket faktiskt är väldigt jobbigt.
Hur har det gått med spanskan?
Bättre än förväntat. Nu kan jag prata utan att tänka och börjar även få in ett flyt i verbböjningar och sådant. 

Vilket är det största "u-landsproblemet"?
Jag tror jag har blivit så brun att jag inte kan bli brunare längre. Detta upptäckte jag efter att ha varit på stranden i solen en hel dag utan solkräm utan att bli det minsta bränd.

I söndags på stranden.
Vi spenderade dagen i ett väldigt soft hus exakt vid stranden men självklart hade det pool också. 
Vad ser du mest fram emot just nu?
Nästa vecka är det en vecka i skolan som har prov på varje lektion. Min värdfamilj har sagt att jag troligtvis inte behöver vara med på den veckan vilket i så fall innebär att jag har en veckas ledighet. Därefter är det alltid två veckors ytterligare lov vilket i så fall innebär att från och med nästa vecka har jag tre veckors semester!
Hur funkar det med att leva i en främmande familj?
Jättebra, jag är verkligen jättenöjd med min värdfamilj eftersom alla är jättesnälla. Jag skypeade med min bror Robert i söndags som kan prata spanska flytande och då fick han tillfälle att lära känna hela familjen och även han tyckte dem verkade trevliga. Dessutom är det lite som att leva på ett bra hotell då jag bor bra och behöver inte göra många knop i hemmet.
Vad är det bästa med Ecuador?
Under dessa 50 dagar har påbörjat en livslång kärlek till de Ecuadorianska stränderna, den underbara maten, de nypressade juicerna, den vackra huvudstaden Quito, de sköna, öppna ecuadorianerna, det varma klimatet och den roliga danskulturen. Att välja ut en sak skulle vara en omöjlig uppgift och därför låter jag frågan bara vara.
Jag trivs bra här.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar