måndag 29 oktober 2012

Dags att krossa illusionen

Ända sedan jag bestämde mig för att det var Sydamerika och Ecuador jag ville åka till har jag haft som mål att vid hemresan 2013 ska jag kunna tala spanska minst lika bra som engelska. Tanken har varit att bara jag tar mig till ett spansktalande land och försöker vara social kommer spanskan i ett hejdundrande tempo automatiskt förbättras för att jag en solig morgon vaknar upp och känner att jag aldrig någonting annat än att prata spanska. Efter 75 dagar här i Ecuador kan jag konstatera att min ursprungliga illusion var önsketänkande.Visst har jag lärt mig spanska; jag behöver inte tänka när jag pratar, jag är expert på att formulera vad jag tycker om Ecuador och jag kan få fram vad jag vill säga. Men det sker utan finess. Man kan inte säga att man kan tala ett språk bra om man behöver överanvända sitt kroppsspråk och ta fram sina skådespelartalanger för att få fram vad man vill säga.
Därför har jag beslutat mig för att bli mycket mer ambitiös och ska försöka skriva upp 5-10 nya ord jag lär mig varje dag och när jag har tid över ska jag lägga in dem på språkstuderingshemsidan www.glosboken.se. Varje dag ska jag sedan repetera och använda mig utav de nya orden jag lärt mig. När jag i slutet av november rör mig mot Quito ska jag även leta upp en bokhandel där jag kan köpa mig böcker på spanska. Att läsa mycket tror jag är ett jättebra sätt att lära sig språket men mitt problem har varit att det inte  finns en enda bokhandel att handla i för någon av Portoviejos 200 000 invånare... Hur som helst hoppas jag att min nya ambitionsnivå kommer hjälpa mig att jag på riktigt kommer kunna vakna upp en morgon och känna att jag kan prata spanska helt flytande.
Jag har gjort mycket roligt här men nu är det dags att också fokusera lite på spanskan också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar