måndag 20 augusti 2012

Vamos a la Costa

Nu är jag framme i Portoviejo och har träffat familjen!!

Men vi börjar i rätt ände. Dagarna i Quito tillbringades med de andra YFUarna. Vi pratade mycket om året men gjorde även annat anordnat av YFU Ecuador.De ecuadorianska volontärerna anordnade en kväll dans fick öva på lite varierade danser. Mycket latinamerikanskt där man ska röra på höfterna mycket vilket är för mig rätt svårt haha. Men det var väldigt roligt och jag gjorde mitt bästa för de sa att i Portoviejo dansar man jättemycket. Så det var lika bra att hugga in och försöka. Väldigt skönt var det dock när de välbekanta tonerna till "Fade into darkness" sattes på så det blev ett litet avbrott på all latinamerikansk salsa haha. Vi lekte också lekar på lägret och jag vann faktiskt den spanska versionen av "Hela havet stormar" vilket belönades med en mycket god Ecuadoriansk chokladkaka. Sen hade vi också talangjakt vilket vårt skandinaviska lag vann också, där vann jag en handgjord plånboksliknande grej. Det var roligt. 

Vi skandinaver sitter på taget och funderar på vad vi ska göra på talangjakten
Utsikt från rummet i Quito
Sen kom äntligen dagen vi alla väntat på, dagen vi skulle åka till våra värdfamiljer. Man kom faktiskt folk förvånadsvärt nära på bara några dagar så det var tråkigt att ta farväl till människorna som skulle till La Sierra (Bergen) och inte skulle åka samma buss som alla vi som skulle till kusten. Resan från Quito till Portoviejo tog ungefär 7 timmar, dock åkte vi via staden Santa Domingo där några skulle bo. Man fick se väldigt mycket av Ecuador när man åkte buss sådär vilket jag är mycket tacksam för. Ecuador är verkligen ett spännande land med stora höjdskillnader i Anderna, många palmträd, oändlig växtlihet och ett rikt djurliv. När vi ankom till Portoviejo väntade värdfamiljerna på oss när vi nervöst klev av bussen. Jag visste vad min familj hette men hade ingen aning hur de såg ut, därför var det väldigt skönt när de ropade "Carl" och jag såg deras glada ansikten. Vi åkte direkt till en restaurang och åt middag för att fira att jag äntligen kommit.
Snart framme i Portoviejo
Familjen består av mamma Fatima, pappa Johny och de två döttrarna Ariana och Andrea. Jag har fått ett stort rum med en dubbelsäng och egen toalett. Det är lite spartanskt inrett men det går verkligen ingen nöd på mig. Allt är superbra!! Jag har fått pröva massor av Ecuadorianska maträtter under dessa få dagar och det mesta har varit mycket gott. Provinsen jag bor i är känd för sin mat och jag märker verkligen hur mycket godare den är än maten i Quito. Man dricker mycket juice här, 100% frukter som de pressar själva. Supergott.

Imorse spelade jag tennis mot pappan i den stekheta värmen vilket var riktigt jobbigt men mycket kul. Pappan är superduktig på tennis och har många pokaler här hemma som han vunnit. Det är intressant med tennis här eftersom till skillnad från i Sverige där man bokar tid på en av de många banorna så åker man bara till den enda banan här och förhoppningsvis är den ledig, annars väntar man lite. Under tiden umgås man med folket runt omkring och diskuterar viktiga händelser såsom om Julian Assange ska få komma hit eller inte. Imorgon ska vi spela igen och då ska jag förhoppningsvis ha lite mer chans mot pappan än idag.

Idag badade jag i Stilla Havet för första gången i Ecuador vilket var riktigt roligt, det måste varit minst 24 grader varmt i vattnet vilket var superskönt. Jag lekte mycket i de rätt stora vågorna. Det var också en superfin vy men tyvärr glömde jag kameran hemma...

Imorgon börjar skolan, skriver om det någon annan gång.

Hasta luego!


2 kommentarer:

  1. Må innrømme at jeg er litt misunnelig på deg med varmen. I natt våknet jeg at jeg frøs!! Vertsmamma ga meg et ekstra teppe i dag, så håper det går bedre. Håper vi får treffes på regnskogsturen i november :)

    SvaraRadera
  2. Jag blir riktigt avis på ditt äventyr! :-) I morgon ska vi gå till familjen Duberg för att få ge Emil och Axel en lyckospark. Nu är ni snart utspridda helt.

    SvaraRadera