onsdag 29 augusti 2012

Ett prisvärt land

Nu ligger jag framför TVn och tittar på när Sererna Williams spelar tennis i US Open. Det är rätt kul för kommentatorn uttalar hennes namn som Zelena Wílliams, då ska vi inte tala om hur jag tror de flesta i min ecuadorianska klass uttalar hennes namn. Engelska är inte medelecuadorianens starkaste sida... Det är dock en egenskap som jag uppskattar för det gör att jag får prata väldigt mycket spanska, språket flyter nu på bra och jag kan få fram vad jag vill säga i nästan alla situationer.

Jag måste också ursäkta mig för dålig uppdatering men har haft fullt upp de senaste dagarna och när jag väl haft tid över har jag varit så trött att jag gått och lagt mig direkt. Vad är det då jag har gjort dessa dagar som varit ansträngande? I söndags blev det ingen tennisturnering av någon oklar anledning. Istället träffade vi lite släktingar och sen gav oss av tillsammans till stranden där vi badade och solade. Vi åkte hem via en liten, mysig stad där vi stannade på ett konditori eller Dulceria och handlade massor av sötsaker. Det sjuka var dock att dem lastade på med små, jättegoda konfektyrer stora som Macaroner (bakelsen) och när vi fyllt en påse med kanske 30-40 st var det dags att betala. På ett café i centrala Stockholm hade detta gått för flera hundra kronor, här kostade det 2,5$!!!


Sen var det måndag och skolan började som vanligt kl 07 på morgonen. Jag åt sedan i skolan eftersom jag skulle dansa på eftermiddagen. Vi dansade länge och väl och först 17.30 slutade vi. Därefter blev jag hämtad av min värdmamma och vi åkte och handlade mat. När jag sedan kom hem ca 19.30 somnade jag snabbt som ögat. Angående dansen kanske jag bör tillägga att det inte är någon riktig pardans jag dansar utan det är snarare lite mer av en teater-chearleading-akrobatik-dans. När vi presenterar den ska jag be nån familjemedlem filma så att jag kan lägga upp den här om det inte ser för förskräckligt ut.. Men förvänta er i alla fall inte att jag kommer kunna dansa pardans perfekt efter denna kurs.

Vad det gäller skolaktiviteter är det Festival de Ingles i skolan där jag ska vara presentatör. Man skulle kunna tro att jag skulle vara nervös att behöva stå och prata inför de tusentals eleverna och lärarna i skolan men återigen spelar språket in här. Eftersom det är den engelska festivalen ska jag prata engelska och därför kommer knappt någon förstå så det är lugnt. Dessutom är det bara kul att vara med i skolaktiviteter eftersom det är ett bra sätt att lära känna nya människor.

Nu ska jag gå och ta ett glas nypressad lemonad och några skivor ananas.

Ciao.

Hängmattehäng på stranden

Min värdpappa


Många supergoda konfektyrer


För att visa hur billigt det är i Ecuador har vi priset på glass här. Flera är samma som i Sverige men här kostar en Cornetto  ca 7 kr (1$) medan i Sverige kostar de runt 17-18 kronor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar