måndag 3 december 2012

Första advent på stranden

Hola chicos,

Idag är det första advent vilket jag har firat på stranden. Mycket märkligt. Men vi återkommer till idag lite senare. Sedan jag kom hem från Amazonas har jag återvänt till skolan som rullar på med sina vanliga underbart innovativa lektioner. När helgen äntligen var det dags för min värdsyster Andreas födelsedag på fredagen. Jag och min värdpappa valde dock att avvika lite efter skolan för att åka iväg till en ranch i närheten och rida. Det var tredje gången i mitt liv jag red en häst och man kan väl sammanfatta det hela i att hästen och jag hade väldigt sällan samma vilja. Men kul var det.
Även om jag inte är proffs på ridning tycker jag det är riktigt roligt.
Han som äger ranchen är mer samspelt med hästen.

Ranchen
Efter ridturen åkte vi hemåt för att fira Andreas födelsedag. Denna gång blev det lite mindre godsaker än när min andra värdsyster Ariana fyllde år och istället bjöds det på lasagne och andra godsaker. Dock var självklart den obligatoriska jättetårtan inkluderad. Medan vi alla konverserade kom den kvällens stora händelse plötsligt inrusande genom dörren; ett fullskaligt mexikanskt band. De var beställda av mina värdföräldrar och överaskade oss andra. Vi dansade och njöt av den, enligt mig, riktigt bra musiken. En väldigt lyckad touch till en riktigt lyckad födelsedag.
Ett mexikanskt band sjunger för min värdsyster i vårt vardagsrum. Mycket kul.
Grattis Andrea, 21 år!
Lördagen blev en skön mellandag då jag mest såg på film och tog det lugnt, det var väldigt skönt att få vila upp sig lite. Idag återgick jag till normalt tempo igen då jag vaknade tidigt på adventsmorgonen för att spela tennis i två timmar med min värdpappa. Även om jag verkligen har förbättrat mig på tennisbanan och nu kan spela både betydligt hårdare och säkrare slår jag fortfarande inte min 51-åriga, välvuxna värdpappa - väldigt irriterande. Han har en sån sjuk kontroll när han spelar att jag får springa tills mina ben är helt slutkörda. Att han spelar bra gör det dock mycket roligare och jag ser fram emot dagen då jag äntligen vinner, då kommer allt springande vara lätt värt det.

Senare idag fortsatte jag till min utbyteskompis Mathildes födelsedagsfirande. Den nyblivna tyska 17-åringen hade bjudit in lite kompisar så att vi tillsammans kunde åka till stranden Crucita och njuta av lite sol och bad. Det blev en väldigt lyckad eftermiddag med mycket badande och tårta vilket gör att jag kommer kunna sova riktigt bra ikväll. Imorgon går jag en dag i skolan för att sedan på tisdag åka till Quito för att njuta lite av huvudstaden. Det är ytterst oklart i nuläget om jag åker ensam eller med min kompis, den som lever får se. Hur som helst planerar jag att skriva ett seriöst tidsinställt inlägg om min förklaring till varför Sverige är ett I-land medan Ecuador inte är det. Keep tuned för att läsa det spännande inlägget.
Firande av Mathilde innan vi gick till stranden. Dagen till ära har födelsedagsbarnet en krans med de tyska färgerna runt halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar