onsdag 19 december 2012

Estoy feliz aquí

Hej alla,


Nu närmar sig julen med stormsteg och även om det inte finns mycket till julstämning så spelar det ingen roll. Julen på ett utbytesår är för att få uppleva hur andra kulturer firar högtiden, inte för att få till den gamla vanliga känslan. Jag är fullt nöjd med att spendera julen i värmen. Innan jag börjar berätta vad jag har gjort på sista tiden vill jag besvara en kommentar jag fick efter förra inlägget:



"Hej! Har precis hittat din blogg, jag ville jättegärna åka iväg som utbytesstudent, men vet ännu vart jag vill åka. Så rekommenderar du Ecuador, vad är bäst och vad gillar du minst? Tack för svar! Jätterolig blogg att läsa förresten! :)"


Vad roligt att du läser min blogg från ekvatorn och jag tycker definitivt du ska bli utbytesstudent. För mig var det inte helt självklart att välja Ecuador men nu i efterhand kan jag säga att det är det bästa beslut jag har tagit. Först var jag intresserad av att bli utbytesstudent i USA men sedan fick jag en känsla av att om man ändå ska åka iväg ett år kan man lika gärna göra det fullt ut. I USA är kulturen relativt lik den svenska och de flesta svenskar talar redan väldigt bra engelska vilket gjorde att det kändes för mig nästan lite bortkastat att åka dit. Istället ville jag uppleva något som verkligen skiljer sig från Sverige. Inte för att jag tycker illa om vårt hemland, det är fantastiskt bra, utan för att det kändes roligare att se någon helt annan del av världen. Eftersom spanska är världens näst största språk kändes det roligt att få lära sig det bra. Kombinationen av språket och en annorlunda kultur förde mig till Sydamerika och tillslut till Ecuador.


De lite mer än fyra månaderna jag har varit här har varit helt underbara. Jag bor 30 minuter från kusten i ett konstant varmt klimat där kulturen verkligen är superannorlunda, fast på ett för det mesta bra sätt. Alla människor visar hur mycket intresse som helst för utlänningar och de är öppna och vänliga. Även om jag knappt fått någon hemlängtan kan det dock ibland vara lite påfrestande när allt skiljer sig för mycket men då är det bara att komma ihåg att det inte är bättre, det är inte sämre, det är bara annorlunda. Nu tänkte jag i alla fall räkna upp några av de största fördelarna och nackdelarna med att vara utbytesstudent i Ecuador.


Fördelar:

– Klimatet är konstant varmt och eftersom det ligger på ekvatorn finns det knappt några årstidsskillnader. Konstant sommar året runt helt enkelt. Dock är det viktigt att komma ihåg att Ecuador består av fyra regioner: kusten, bergen, regnskogen och Galapagos. Av dem blir utbytesstudenter endast placerade på kusten eller i Anderna. Här i kusten är det konstant supervarmt och man kan utan problem gå med shorts på natten medan det ofta är jättevarmt på dagen i bergen också där temperaturen är dock blir kyligare när solen går ner.


– Människorna är öppna, glada och verkligen intresserade av utlänningar. Glöm alla tankar på att det kan vara svårt att skaffa kompisar då du snarare kan längta efter andningsrum mellan alla foton folk vill ta med de nya spännande européerna. Bli inte förvånad om folk börjar prata med dig på bussen eller om folk bjuder med dig att följa med ut i helgen efter att endast ha pratat i fem minuter, det är bara som de är.


– Kulturen hänger ihop med människorna men även den präglas av glädje. Det dansas väldigt mycket i Ecuador, oavsett om du befinner dig på ett diskotek, en turistbuss eller på gatan. Bli dock inte skrämd utav det för man behöver inte vara duktig för att det ska vara roligt. Det finns många fler kulturskillnader som jag nästan nämner mellan raderna i varje inlägg så gå tillbaka och läs för att se fler.


– Priserna i landet är oslagbara. Taxi över hela stan för 1$ eller en tvårätters lunch inklusive dryck för 2,50$. Man vet att man varit här länge när man går till en rätt lyxig restaurang och blir väldigt irriterad när man upptäcker att en huvudrätt går för 7$, alltså mindre än 50 kronor.


– Naturen i Ecuador är hur vacker som helst. Alla fyra regioner skiljer sig från varandra väldigt mycket och det känns verkligen som flera olika världar i ett land. Även om landet bara är lite större än Norrland erbjuder det bland annat Amazonas, aktiva vulkaner, storslagna gamla spanskkoloniserade städer, en skimrande Stilla Havskust och superkända Galapagosöarna. 


– Spanska är inte bara ett stort, spännande språk utan även känt som enkelt att lära sig. Många som åkte hit visste inte hur man sa "hej, hur mår du" när de anlände och kan nu utan problem kommunicera på språket. 


Nackdelar


– Säkerheten är tyvärr inte alltid toppen. På dagtid är det inga problem så länge man inte går runt ensam med en kamera hängande runt halsen och en guldklocka runt handleden i områden man inte känner men nattetid blir alla områden genast osäkrare. Dock är familjer som organisationerna placerar utbytesstudenter i medvetna om det och är alltid beredda att skjutsa så länge man säger till i god tid. Men oavsett gäller det att tänka på att inte gå runt med mer än 10$ (det behövs inte heller) om du inte ska göra något speciellt och att inte strosa omkring ensam.


– Kulturkrockarna är oftast enbart intressanta och kul men ibland blir det lite för mycket. Åk inte hit och förvänta dig att människor kommer bete sig på ett visst sätt, bo på ett visst sätt och tänka på ett visst sätt. Får du höra åsikter du inte håller med om, acceptera bara att andra människor kan tänka så och kom ihåg att det inte är bättre, det är inte sämre, det är annorlunda. Men de flesta skillnader är bara roliga överlag så bli inte avskräckt av detta.


Okej det var allt. Vill du veta mer kan du läsa de andra inläggen eller om du har någon specifik fråga skriva till min facebook eller kommentera igen. 


Nu orkar jag inte riktigt skriva allt jag gjort de senaste dagarna så det får bli bilder med kommentarer igen. 

Jag har tagit emot "Sveriges viktigaste paket" med massor av gåvor till julen. Tack så jättemycket det går inte att beskriva hur mycket det uppskattas.
I fredags kväll var jag på det klassiska stället vid stranden med min syster Ariana, hennes pojvän och min kompis Karolina.
På lördagen gick vi på ett bröllop där en ecuadoriansk kusin gifte sig med en slovenska. Till vardags bor dem i Tjeckien men nu återvände de till Ecuador för att gifta sig så det var en stor händelse.
Vi  passade tiden ecuadorian style och anlände 2,5 timmar sent vilket gjorde att vi missade själva cermonin men kom lagom till middagen. Här är jag tillsammans med min värdsyster Andrea & kusinen Fabiana. Jag hade tyvärr ingen slips så det blev lite informellt men det fick funka i alla fall.
Mina värdsystrar och min värdmamma.
Det blev väldigt mycket dansande på kvällen, på bilden dansarjag tillsammans med min värdmoster.

Brudparet blev påsatta mexikanska hattar av livebandet medan de dansade.
Jag och min värdkusin Fabiana.
Senare på natten blev dansen mer ungdomlig vilket var riktigt kul.
Morgonen efter gick jag upp på tok för tidigt för att göra de sista toucherna på maten för julfesten med YFU på söndagsmorgonen. Alla utbytesstudenter skulle laga mat från deras hemland. Jag kände inte för att stå och knåda köttbullar och gjorde istället Salviakyckling med Hasselbackspotatis.
Folk börjar ta av alla maträtter som vi 9 utbytesstudenter i den här regionen Manabí har lagat. 
Efter den lyckade lunchen började vi utbytesstudenter underhålla våra familjer lite granna med sång, dans och annat skoj. Några var mer ambitiösa än andra och här dansar Thea och Alina en arabisk magdans som de hade övat på för en danstävling i deras stad Manta.
De var riktigt duktiga och nästan alla av oss såg deras danstävling igår i Manta också. Jag har tyvärr inte bilder från min dans.
Alla utbytesstudenter utom en som inte kunde komma från Manabí tillsammans med alla utom min värdpappa från min värdfamilj.
Huset vi var vid ligger exakt vid vattnet så efteråt drog vi alla utbytesstudenter och badade. 
Som vanligt är havet väldigt vackert.

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för svaret. Festar och dricker man mycket i Ecuador eller är det mer att man bara går ut och dansar? Och är det okej med YFU att man går på fester osv. ?

    Om du inte vill svara på bloggen kan jag skriva till dig på facebook istället!

    SvaraRadera