fredag 28 december 2012

¡Feliz Navidad!

Eller God Jul som man säger på svenska.

Den här julen har varit långt ifrån normal men det har ändå funkat. Under denna högtid är det vanligast att utbytesstudenter får en stark hemlängtan och även jag har känt av detta, dock inte jättemycket. När allt kommer omkring är det sjukt häftigt att få uppleva hur en vanlig familj firar jul i ett land som skiljer sig mycket från Sverige. Innan jag berättar om julen tänkte jag berätta lite kort om den 23:e först.

Min värdfamilj hade nämligen fest hemma under den kvällen för att fira två saker; min värdpappas 50-årsdag och att mina värdföräldrar varit gifta i 25 år. En rolig anekdot är att min värdpappa egentligen fyllde 52 men kände att han ville ha en anledning för en större fest och sa därför att han fyllde jämnt. Under kvällen blev det mycket dans och skoj vilket slutade sent inpå natten. På tal om kulturskillnader som jag skrev om i förra inlägget är ett konkret exempel på kulturskillnad att vi istället för att ha en fin sittande middag serverades varmkorv och grillad kyckling. Detta är dock inte alls konstigt utan här fokuserar man mer på att dansa och ha kul istället för maten.

24:e december vaknade vi alla väldigt sent och vi spenderade dagen med att ta det lugnt och förbereda sig för kvällen. Här firar man, som större delen av världen, julen den 25:e och därför var det inga aktiviteter på schemat under den svenska julaftonen. Internet hjälpte mig se Kalle Anka så jag i alla fall fick en liten del av den svenska julen. Därefter gjorde jag i ordning mig för att vänta in den 25:e. 00.00 påbörjade vi nämligen julaftonsmiddagen samtidigt som vi tittade på påvens gudstjänst från Rom. Därefter åkte vi till kusinerna där vi alla dansade fram till soluppgången.

Som ni kanske förstår blev resten av julaftonen en rätt trött historia men vi åt mycket gott och konverserade. Överlag har jag inte haft mycket till julstämning men det har inte varit tråkigt. Istället har det känts som en vanlig långhelg fylld med dans och skratt vilket får funka som ersättning för julen det här året. Jag har upplevt hur man firar jul i Ecuador och det är jag jättenöjd med. Nyår är nu att se fram emot, det verkar dock vara mycket häftigare här än i Sverige. Jag berättar allt 2013.

Det kan nog bli lite tråkigt för alla andra läsare om jag svarar på frågor här i bloggen hela tiden så alla frågor om utbytesår i allmänhet och om Ecuador i synnerhet besvarar jag gärna på min Facebook.

¡Saludos!

Festen här hemma började när det fortfarande var ljust ute och slutade sent på natten.
Jag tillsammans med några som jag och min värdpappa brukar spela tennis med.
Min områdesrepresentant som är bra kompis med min värdpappa.
Eftersom vi inte hade något att sätta upp piñatan i fick den längsta personen ställa sig på en stol och hålla upp den. Det var riktigt kul.
Min värdpappa var den som tillslut lyckades göra sönder piñatan.
Även jag njöt av Kalle Anka den 24:e.
Dags för 25:e december.
Efter middagen åkte vi iväg för att dansa hos kusinerna.
Två värdmostrar dansar tillsammans.
Värdkusinen gav mig en bild från bröllop som julklapp. Superkul!
Medan jag låg och vilade i hängmattan hörde jag plötsligt hur min värdsyster gapskrattade och pekade bakom mig. En meter bakom står denna tjur och äter mangos som fallit från trädet. Vettskrämd hoppar jag ut och springer till säkerhet. Ytterligare något som aldrig hade hänt i Sverige.

1 kommentar:

  1. Hej min kompis som heter Jamal tycker att du är söt.

    SvaraRadera