lördag 22 september 2012

Charleston

Idag upplevde jag två konkreta exempel på de milsvida skillnaderna mellan den svenska och ecuadorianska skolan. De första två lektionerna i skolan ställdes in för att alla ecuadorianer skulle öva på en parad där man hyllar den ecuadorianska flaggan. För mig och den andra utbytesstudenten Patrik innebar det två timmar av att rulla tummarna och titta på hur alla skolans elever marscherade omkring i takt till tio marschtrummors ivriga spelande. Själva paraden i sig hade varit oerhört kontroversiell om den hade utförts i Sverige. Eleverna marscherade fram till flaggan där varje elev hukade sig ner och kyssade flaggan innan de marscherade runt den och tillbaka till ledet.

Sömnig och uttråkad gick jag till dagens första riktiga lektion; "Litteratur". Vi hann inte hålla på i fem minuter innan vår klass inspektör (som vaktar att man inte går för tidigt från lektionen) kom in i klassrummet med en dam i 50-årsåldern som alla elever fruktar på vår skola. Även om jag inte riktigt förstod vad som hände till en början så förstod jag att det inte var bra. Panik utbröt i klassen när vi alla blev utfösta ur klassrummet där de tre lärarna stannade. Genast sprang alla till klassrummets fönster för att se hur lärarna rannsakade alla elevernas väskor. De gick noga igenom väskorna för att kontrollera att ingen hade med sig otillåtna saker som: kläder utöver skoluniformen, smink eller mobiltelefon. Alla väskor som hade något av dessa föremål blev beslagtagna tillsammans med allt innehåll. Jag frågade en klasskamrat när man kunde återfå sina saker om de blivit beslagtagna och fick svaret att beroende på hur mycket otillåtna saker man hade med sig och om man hade föräldrarnas tillåtelse eller ej kunde man få ut dem som tidigast om en vecka och i värsta fall i december 2013. Inte konstigt att många grät... Inte i min vildaste fantasi skulle detta kunna hända i Sverige. Själv hade jag det oerhörda flytet att jag inte hade med mig någonting otillåtet idag, hade de gjort räden igår hade dock utfallet blivit väldigt annorlunda då jag hade med mig massor av kläder och hygienartiklar eftersom vi presenterade dansen den dagen.

Vi dansade i torsdags framför en stor grupp människor i skolan på skolgården. Denna dag hade jag med mig kameran igen och kunde filma spektaklet. Även om jag inte är särskilt nöjd med gårdagens dans har jag det i alla fall på film för er alla att se nu. Luta er tillbaka och njut av 1920-talets populära dans "Charleston" utförd på Colegio Nacional Portoviejo.


2 kommentarer:

  1. SJUKT BRA CALLEE!!!!!! so impressed xD saknar dig massvis!

    SvaraRadera
  2. Vilken grej! Du är ju fantastisk :) oh det här är din vardag nu, helt galet! Njut!

    SvaraRadera