onsdag 28 november 2012

Bienvenidos a la Amazonía

Causanquichu,

För alla er som inte förstod det inledande ordet betyder det "hej" på indianspråket Quichua. Igår kom jag hem från Amazonas efter en fantastisk tid där. I tisdags morse tog vi från Manabí bussen mot Quito och väl framme var det oerhört kul att träffa alla utbytesstudenter igen. Många av oss gick ut och åt på ett bra, internationellt steak house i centrala Quito vilket var obeskrivligt gott (den Ecuadorianska maten är supergod för det mesta förutom köttet). Mätta och nöjda fortsatte nästan alla tillsammans ut och vi hade en rätt kort men kul kväll.

På onsdagsmorgonen avgick bussen mot Amazonas eller "El Oriente", en av Ecuadors fyra regioner. Som vanligt är det storslaget att kolla ut genom bussfönstret här med Anderna susande förbi. När vi äntligen kom fram anlände vi till några motordrivna kanoter som vi satte oss i och åkte uppför floden Napo till lyxhotellet La casa del Suizo. Hotellet var oerhört fint med pool, strålande utsikt och fenomenal mat. För alla utbytesstudenter var det dock den sistnämnda egenskapen som var den bästa eftersom det var sjukt saknad, supergod buffémat. Mina favoriträtter blev potatisgratäng, stora köttbitar, kronärtskocka, morotskaka och spagetti&köttfärsås.
Genom spännande landskap på väg mot djungeln.
I bussen med de trevliga tyskarna Nina och André.
Anländer från vattnet till La Casa del Suizo.
La Casa del Suizo
Förutom att äta och hänga på hotellet gjorde vi en mängd aktiviteter på dagarna. Vi fick en guidad tur genom djungeln under den första förmiddagen där vi fick se massor av exotiska växter men tyvärr inte så mycket djur, däggdjuren går nämligen enbart ut på natten. Istället fick vi åka på en flotte nerför den varma Napofloden vilket var riktigt kul. Under eftermiddagen fick vi träffa Quichuaindianer som visade hur dem bodde och vi testa fick skjuta pilar genom ihåliga bamburör (visst finns det väl ett namn för detta som jag har glömt?). Tyvärr kändes hela den utflykten väldigt turistig och det känns om man verkligen vill se hur en normal indianfamilj lever ska man inte åka till en familj som tar emot massor av turister varje dag utan istället resa själv. Det är något jag är väldigt intresserad av att göra i framtiden. På kvällen besökte andra indianer hotellet för att lära oss att dansa indiandanser vilket var hur roligt som helst.
I en av kanoterna med norsken Thea.
I Amazonas
Gående över en hängbro i djungeln.
Jag går också på samma hängbro med en supersnygg outfit.
På guidad tur genom djungeln.
Guiden utnämnde en av tyskarna till djungelns drottning.
Flotten förbered för att gå ner genom floden.
Åkande nerför floden.

Norskorna Aurora och Eini fick vikta djungelblad av indianerna som välkomstpresent.
Indianerna lär oss dansa.
Foto med indianerna efteråt.
På fredagsmorgonen åkte vi uppströms för Napofloden ytterligare en gång med gummiringar för att sedan harmoniskt glida nerströms. Det var en av de skönaste sakerna jag gjort och oerhört avkopplande, utan tvekan skulle jag kunna tänka mig fortsätta hela dagen men efter någon timme åkte vi hem för att äta lunch. Efter maten begav vi oss till en park för skadade djungeldjur. Där hjälper dem djuren med olika problem innan de släpper tillbaka dem i naturen. Alla djur som vi såg var tagna i närheten och därför kändes det extra spännande eftersom de är i deras naturliga klimat. Vi besökte också en fjärilspark men då krånglade min kamera så har inga bilder ifrån det. På nätterna gjorde vi också många roliga saker vilket man kan sammanfatta i att det blev lite sömn.

Jag och dansken Maria.
El Rio Napo
Åkande nerför floden med djungeln i bakgrunden, inte helt fel.

Papegojor
Sköldpaddor
Vi såg leoparder också
Leoparderna lekte tillsammans
Vi såg både instängda apor och fria apor men det var mycket enklare att få bilder av de instängda.
På lördagseftermiddagen återvände vi till Quito där vi ännu en gång hade det super. Älskar verkligen den staden, man kan verkligen känna hur den internationell och hur den lever. Bara genom att promenera genom staden på kvällen såg vi fem olika band spela på gatorna och folk strömmade fram på gatorna. Dessutom pratar de en fantastiskt rolig dialekt som folket här på kusten verkligen inte tycker om men som jag älskar. Man uttalar orden först med högt tonläge, sedan lågt tonläge på mitten och avslutar med högt tonläge igen. En underbar huvudstad helt enkelt.

Sammanfattningsvis har jag haft en superbra vecka, hoppas ni har haft detsamma.
I Quito köpte jag en halsduk av denna trevliga indianska. Indianerna säljer massor av fina tyger och olika saker i centrala Quito.
Quito är en underbar stad.