fredag 7 december 2012

Sommaren föder, vintern öder

Det här inlägget är tidsinställt och jag befinner mig i Quito för dess festival just nu fram till söndag.

Nu är det dags för det andra lite seriösare inlägget där jag tänkte presentera en teori jag har kommit upp med om varför Sverige och de västeuropeiska länderna är välutvecklade medan länderna här i Sydamerika fortfarande är u-länder. Den första tanken som kommer upp i era huvuden nu är att det är för att européerna koloniserade större delen av världen och har blivit rika genom att ta naturresurser från övriga världen. Det är dock inte denna delen jag vill skriva om utan frågeställningen jag vill förmedla är varför just de befolkningarna från de europeiska länderna var de som var först med att upptäcka andra delar av världen istället för tvärt om. Vad kan det funnits för orsaker att de europeiska länderna låg långt före t.ex. de sydamerikanska länderna i vetenskap när de olika kulturerna möttes för mer än 500 år sedan?

Under min tid här i Ecuador har jag många gånger förundrats över att människor verkligen följer stereotypen att skjuta alla sysslor på framtiden. Den så kallade "mañana-kulturen" är väldigt stark här på ekvatorn vilket innebär att sysslor som verkar ansträngande nästan alltid skjuts en dag framåt. Kulturen inkluderar också att om man bokar ett möte med en ecuadorian kl 15.00 kan personen infinna sig på plats någonstans mellan 15.00-15.59 utan att det är det minsta konstigt. För mig som svensk och europé är det svårt att helt ta åt mig kulturen och är jag mer än 10 minuter sen blir jag alltid oerhört stressad även om det ofta visar sig att när jag väl kommit fram har de andra ändå inte anlänt. I den svenska kulturen är det oerhört viktig att vara infinna sig i tid och att vara produktiv i sitt arbete, man ska aldrig skjuta fram någonting man kan göra idag. Att vi européer är punktliga och effektiva är troligen en viktig orsak till att vi lyckades utveckla ett välfungerande samhälle med kraft att kolonisera världen långt tidigare än alla länder. Följdfrågan man dock kan ställa sig är hur det kommer sig att vi har utvecklat en sådan praktisk kultur.

Den huvudsakliga anledningen till att alla vi européer har ett, mer eller mindre stort, drag av denna effektivitet är troligen på grund av vädret. Tittar man på de sociala medierna nu i början av norra halvklotets vinter är det många som kan tänka sig göra vad som helst för att byta kylan och mörkret mot lite värmande sol. Jag vill dock påstå att vi svenskar borde vara tacksamma att våra förfäder genomled alla massor av kalla vintrar eftersom det är den årstiden som har gjort att våra länder är världsledande idag. När européer förr i tiden gick igenom tuffa vinterhalvår fick de lära sig att planera den korta tiden som är varm eftersom det var endast då man kunde odla och skaffa sig mat. Våra förfäder lärde sig att om de inte var ordentligt effektiva på våren straffade det sig några månader framåt, det fanns inget utrymme att skjuta sysslor på morgondagen. Var man inte punktlig hann inte husen byggas färdigt, maten hann inte skördas och veden hann inte huggas vilket resulterade i kalla, långa vintrar. Den ständiga piskan som låg de forna européerna i ryggen gav dem ett drev att hela tiden driva utvecklingen framåt vilket tillslut belönade sig rikligt med ett världsherravälde.

De forna indianerna som levde här i Sydamerika hade aldrig det drivet av att ständigt utvecklas eftersom de redan hade allt dem behövde. Året runt fanns det tillgång till massor av goda frukter och aldrig blev det så kallt att man behövde varma brasor innanför tjocka murar. Orkade man inte plocka frukterna en dag kunde man göra det nästa eftersom det alltid fanns rikligt med mat. Indianerna levde tillsammans med naturen och hade ingen anledning att göra sig mästare över naturen, något som skulle visa sig straffa sig.

Vi alla vet hur det gick för de flesta urinvånare som levde i ett med naturen när de trevliga europeiska kolonisatörerna kom. Det kalla vädret som en gång i tiden plågade många européer lyckade våra förfäder vända till vår fördel och än idag är många av världens kulturer starkt influerade av dess väder. Ett soligt, varmt klimat året runt är idag drömmen för många européer, inklusive mig själv, men till de kulturer som har existerat i detta klimat har solen endast gjort en björntjänst. Passa därför på att vara le och tacka kylan nästa gång snön väller ner istället för att längta till en solstol på ekvatorn.
Vi bör vara tacksamma att våra förfäder inte kunde ligga och slappa i solen en vanlig decemberdag. Dock är det rätt skönt att göra det själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar